Обертання колеса просуває повітря через лопатки до краю ротора. У центрі колеса утворюється зона з низьким тиском, що призводить до всмоктування повітряних мас ззовні. Потоки повітря в центрі камери змінюють напрямок з осьового на радіальний, надходячи у відсіки між лопатями.
Вентилятор не охолоджує повітря – він просто влаштовує вимушену конвекцію, за якої тепло від людського тіла передається в навколишнє повітряне середовище. Річ у тім, що людський організм реагує на спеку підвищеним потовиділенням.
У загальному випадку вентилятор – ротор, на якому певним чином закріплені лопатки, які під час обертання ротора, стикаючись із повітрям, відкидають його. Від положення і форми лопаток залежить напрямок, у якому відкидається повітря.
Принцип роботи такої системи гранично простий: поки температура двигуна низька, вентилятор не працює, але варто охолоджувальній рідині досягти критичної температури, як одразу ж спрацьовує датчик температури, і реле вмикає вентилятор. Під час охолодження мотора реле за командою з датчика знову вимикає вентилятор.